سیاستها و زیر مجموعه

اداره كل امور دانشجويي عهده دار سياستگذاری، برنامه ريزی و سازماندهی امور رفاهی، معیشتی و روان شناختی و اجتماعی دانشجویان و نقل و انتقالات دانشجويي و ارائه خدمات به آنان است. نظارت برحسن اجرای آیین نامه‌ها و ضوابط اجرایی واحد‌های تابعه، سیاست گذاری جهت ارتقای امور و بهبود وضعیت، رسیدگی به مسائل و مشکلات دانشجویان و جلب رضایت آنان، همچنين تعيين خط مشی‌های کلی در مسائل امور رفاهی، فوق برنامه، مشاوره، نقل و انتقال دانشجويان و...  از ديگر وظایف این اداره کل می‌باشد. سعی بر آن است که  خدمات ارزنده ای را باآرمان های فرهنگ سازی ، ایجاد و تقویت احساس هویت افتخارآمیز ایرانی- اسلامی در جوانان، انقلابی بودن دانشگاهها ، توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی در اندیشه ،عمل و تقویت گفتمانهای دانشجویان که سرمایه های اصلی انقلاب و ارزنده دانشگاه هستند ارائه دهد.

اداره کل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

خلاصه سیاستهای زیرمجموعه های اداره کل امور دانشجویی

 

نظر به امر تسهیل فرایند نقل و انتقال دانشجویان عزیز و  جلوگیری از تردد های غیر ضروری،  نقل و انتقال دانشجویان از طریق سامانه منادا انجام می شود و درهمین راستا بخشنامه های صادره بمنظور ارائه تسهیلات بیشتر به دانشجویان متقاضی و جلوگیری از مراجعات آنان به واحد ها  و سازمان مرکزی تدوین و ابلاغ شده است.

شرح وظایف:

امکان کنترل شرایط آموزشی و بررسی شرایط وجود رشته در واحدهای دانشگاهی مقصد

 مدیریت ثبت درخواستهای دانشجویان ذخیره دارای مجوز قبولی نهایی

ابلاغ دستور العمل روند اجرایی نقل و انتقال دانشجو در ابتدای شروع هر نیمسال تحصیلی

اعمال ظرفیت ورود و خروج در هر رشته/مقطع تحصیلی واحد دانشگاهی مبدا در سامانه

مدیریت شرایط عمومی دانشجویان برای میهمان و انتقال در سامانه

بررسی وضعیت پذیرش و شرایط آموزشی دانشجو

راه اندازی ماده 18 (کرونا) به منظور اطمینان خاطر خانواده ها و پیشگیری از سرایت بیماری کرونا

 

در  دهه چهارم فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی  با اهتمام  به مسائل فرهنگی، اخلاقی و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی  با استفاده از اسناد فرادستی ودر جهت ارتقای سطح بهداشت  و سلامت روانی،  اجتماعی، معنوی و فرهنگی و  در راستای توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه و تعالی ، دانشگاه آزاد اسلامی رسالت خود را محدود به ابعاد آموزش و پژوهش نکرده و در زمینه تربیتی و فرهنگی با راه اندازی و فعالسازی مراکز مشاوره وارائه  ائین نامه جامع مرکز مشاوره امین  با هدف،  سامان دهی و یکسان سازی و فعالسازی مراکز مشاوره در 31 استان  و بهبود سبک زندگی اسلامی – ایرانی قدمهای موثری را برداشته است. 

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دراداره  به طور کلی اهداف خود را بر بنیادهای بهبود سبک زندگی اسلامی- ایرانی افراد، ارتقای سطح بهداشت و سلامت روانی، اخلاقی، اجتماعی، معنوی، فرهنگی و تربیتی دانشگاهیان و جامعه و پیشگیری ازآسیب­ های روانی- اجتماعی با توجه به فعالیت های زیر بنا نهاده است.

تنظیم  آئین ها و دستورالعمل های منطبق با استراتژیهای کوتاه مدت ، میان مدت، و بلند مدت در اداره کل دانشجویی و ارسال به کلیه واحد های دانشگاهی

گزارش گیری ازکلیه فعالیتهای مراکز مشاوره دراستانها درجهت شناخت وضع موجود و برنامه ریزی های آتی.

اجرای طرح درحوزه های مختلف شامل طرح سیمای زندگی دانشجویی در سطح کشوری با شناخت آسیب های اجتماعی ، وشناسایی وضع موجود در بین دانشجویان .

آماده سازی سامانه مشاوره  در جهت یکسان سازی عملکرد مراکز مشاوره ، ارتقای سطح پاسخگویی و رضایت دانشجویان.

 ارائه کارگاه ها ی متنوع با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با هدف شناسایی و روش های جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر و تربیت مدرس.

طرح غربالگری و پایش دانشجویان با تنظیم کارت سلامت  دانشجویی.

 بستر سازی و تلاش در جهت استفاده از پتانسیل های موجود در مراکز مشاوره با ایجاد مشاوره های تحصیلی در بدو ورود دانشجویان.

 

با عنایت به اهمیت سلامت معنوی فضاهای علمی، آموزشی و پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته های انضباطی در راستای پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگه داشتن محیط های آموزشی و پژوهشی و تامین حقوق عمومی دانشگاهیان تشکیل می شوند. این کمیته ها، وظیفه رسیدگی به تخلفات دانشجویی را به گونه ای که شیوه نامه انضباطی دانشجویی تعیین می کند، به عهده دارند.

شرح وظایف کمیته انضباطی مرکزی

 نظارت بر عملکرد کمیته انضباطی دانشجویی (بدوی و تجدیدنظر)

بررسی  پرونده های انضباطی دانشجویی ارسالی از کمیته انضباطی بدوی واحدها و تهیه صورتجلسات جهت جلسات کمیته انضباطی مرکزی

 بررسی پرونده های انضباطی دانشجویی ارسالی از کمیته انضباطی تجدیدنظراستان و تهیه صورتجلسات جهت جلسات کمیته انضباطی مرکزی

برگزاری جلسات کمیته انضباطی مرکزی

 ابلاغ و صدور آراء کمیته انضباطی مرکزی به کمیته انضباطی بدوی و تجدیدنظر

 پاسخگویی به کلیه مکاتبات ارسالی از واحدها درخصوص شیوه نامه انضباطی

 

با توجه به اینکه یکی از اهداف معاونت فرهنگی و دانشجویی  ارائه خدمات و تسهیلات رفاهی ، افزایش سطح رضایتمندی و ارائه خدمات کیفی به دانشجویان می باشد و با توجه به اینکه دانشگاه در تلاش است صرفه جویی اقتصادی سلف سرویس ها نیز به عنوان یکی دیگر از خدمات دانشجویی لحاظ گردد، بوفه ها را به عنوان یکی از بخش های مهم و کلیدی تامین نیازهای غذایی دانشجویان و بستر مناسب برای استفاده از اوقات فراغت در فضایی شایسته معرفی نماید تا ضمن تعریف استانداردی از بوفه( خدمات  کیفی و کمی آن و اصول استانداردهای بهداشتی ) با وجود فضای مناسب شأن دانشجویی و رعایت شرایط اعتقادی و اسلامی برای دانشجویان فراهم آورده شود. 

 

به منظور بررسی مدارک و مستندات دانشجویان مشمول شرایط استفاده از تخفیف‌های دانشجویی و اعطای تخفیف به آنان با رعایت صرفه و صلاح واحد، کمیته تخفیفات شهریه دانشجویی واحد تشکیل و به امور مربوط رسیدگی خواهد کرد. این کمیته متشکل از رئیس واحد (رئیس کمیته)، معاون اداری و مالی (عضو)، معاون آموزشی (عضو)، معاون دانشجویی فرهنگی ( به عنوان عضو و دبیر کمیته ) است."

در بخشنامه تخفیفات دانشجویی: "تمهیداتی در نظر گرفته شده تا از کمک خیرین نیز استفاده شود، و این خیرین کل یا بخشی از شهریه تعدادی از دانشجویان مستحق که از سوی واحد شناسایی می‌شوند به طور مستقیم یا از طریق صندوق رفاه دانشجویان که برای این امر سر فصل خاصی دارد بر عهده گیرند".

"لازم به ذکر است با توجه به اختیارهای کمیته‌های تخفیفات شهریه استان و واحد، ضروری‌ است کلیه درخواست‌های دانشجویان توسط کمیته مذکور بررسی شده و از اعزام دانشجویان به سازمان مرکزی اکیداً خودداری شود. همچنین ابلاغ مجوز تخفیف دانشجویی باید توسط رئیس و یا دبیر کمیته تخفیفات شهریه دانشجویی دانشگاه صورت پذیرد و صدور ابلاغ تخفیف توسط مرجع دیگری در سازمان مرکزی معتبر نخواهد بود."

شرح وظایف :

تشویق دانشجویان فعال و شاخص در زمینه های علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و همچنین مساعدت به دانشجویان کم بضاعت به منظور فراهم کردن تحصیل برای همگان از طریق تخفیفات شهریه دانشجویی

ایجاد بانک اطلاعاتی به روز

برگزاری جلسات تخفیف شهریه

سامانه مدیریت تخفیفات دانشجویی ( متد).

 

فراهم آوردن بستر آسایش، آرامش، امنیت و اعتماد دانشجویان و خانواده‌های ایشان برای تحصیل بدون دغدغه در طی مراحل تحصیل با اسکان کم‌هزینه، مطمئن و قانونمند زیر نظر دانشگاه برای دانشجویانی که در شهر دیگری غیر از محل سکونت تحصیل می‌کنند، یکی از اهداف دانشگاه و معاونت فرهنگی و دانشجویی است.سرای دانشجویی‌به‌واسطه فراهم آوردن محیط هم‌زیستی با سایر دانشجویان نقش مهمی در پرورش شخصیت اجتماعی و رشد هویت اجتماعی دانشجویان دارد ،مدیریت و برنامه‌ریزی امور سراهای دانشجویی توسط مدیریت دانشجویی و فرهنگی از اهمیت بسیاری برخوردار است .مدیریت صحیح سرای دانشجویی موجب نهادینه‌سازی عادات، بینش، نگرش و رفتارهای صحیح مبتنی بر آموزه‌ها و تعالیم اسلامی، ایرانی و انقلابی دانشجویان می گردد و از طرفی سهم بسزایی در پرورش شخصیت ، قبول مسئولیت اجتماعی، احترام به حقوق اجتماعی و تعهد در قبال انجام امور محوله دانشجویان را به همراه خواهد داشت .

با توجه به اینکه سطح امکانات، تجهیزات در سرای دانشجویی متفاوت می‌باشد و لذا این امر می‌تواند مبنایی برای کسب امتیاز و درجه‌بندی و رتبه‌بندی سراهای دانشجویی واحدهای دانشگاهی باشد که بر اساس معیارهای تعریف‌شده با کسب امتیاز به سه درج ذیل تقسیم‌بندی شده‌اند.

سرای دانشجویی درجه 1 کسب حداقل امتیاز بین 100-85 درصد

سرای دانشجویی درجه 2 کسب حداقل امتیاز بین 84-65 درصد

سرای دانشجویی درجه 3 کسب امتیاز زیر 65-50 درصد

نظر به اینکه ارتقای سطح علمی ، فرهنگی و شخصیتی دانشجویان با ایجاد انگیزه، الگوی مناسب عینی ، فضای رقابتی پویا و فعالیت آنان در زمینه های علمی، پژوهشی و فرهنگی رشد و شتاب بیشتری خواهد داشت و همچنین به منظور ارج نهادن و تجلیل دانشجویانی  که با پایبندی به ارزش های والای دینی و انسانی در عرصه های یاد شده سرآمد محسوب می شوند بر این اساس تقدیر سالانه برگزار می شود

الف –دانشجوی نمونه واحد ب- دانشجوی نمونه استانی ج-دانشجوی نمونه کشوری